Tips voor perfecte foto's



Als blogger, of fotograaf, is het moeilijk om een écht mooie foto met de wereld te publiceren. Ik doe altijd erg mijn best op de foto's, om ze er zo mooi mogelijk uit te laten komen. Vandaag deel ik met jullie mijn lettertypes, bewerk programma's en nog veel meer! Wil je tips voor hele mooie foto's? Kijk dan mee!





De foto zelf

& De achtergrond - kleding of papier?
Je wilt een foto niet te druk hebben, maar ook niet te saai. Ten eerste wil je adviseren géén witte blaadjes als achtergrond te gebruiken. Ik deed dit eerst ook, maar je krijgt echt een lelijk effect. Je foto kan helemaal blauw worden, of juist helemaal grijs. Dat wil je niet. 

Als ik product foto's maak, gebruik ik daar meestal kleding voor. Je kan dan verschillende kleuren en stoffen gebruiken en dat maakt het gewoon wat leuker. Ik gebruik een heel licht geel vest daarvoor, waar je een product heel mooi in kan leggen. Je kan het beste lichte kleding gebruiken, want bij donkere kleding kan je foto al snel bewogen zijn. 

& de Achtergrond - Wat kan ik er het best neer zetten?
Als je op je achtergrond geen stof gebruikt, kan je er allemaal spulletjes neer zetten. Ik heb wel eens wat glitter hartjes gepakt en die om een nagellakje heen gestrooid om een mooie achtergrond te krijgen. Ook zou je bijvoorbeeld een plantje neer kunnen zetten, of je zet je product in het plantje. Je kan ook je spullen in het gras leggen of gewoon op de grond. 

& Wanneer moet ik de foto maken?
Ik raad je aan om je foto te maken als het licht is. Het mooiste is om het te doen bij een raam of zoiets, want dan heb je een mooi belichte foto. Dan hoef je de foto niet verder te bewerken en kan je 'm gewoon gelijk op je blog zetten!



De foto bewerken

& Teksten op je foto
Nadat je alle lettertypes van word hebt gebruikt, ben je er wel klaar mee. Ik wil nieuwe lettertypes. Maar hoe? Je hebt veel sites waar je gratis lettertypes kan downloaden. Pas wel op welke je pakt, want er kunnen virussen bij zitten! Maargoed, ik download mijn lettertypes altijd op Dafont. Je kan daar zoeken op het soort lettertype wat je wilt, en het zijn er echt mega veel! Als je die lettertypes dan hebt gedownload staan ze ook in je word, en eigenlijk overal. Je kan ze dan ook in je video bewerk programma gebruiken, super fijn vind ik dat!

& Foto bewerkt programma's (zonder copyright)
Wanneer je gaat zoeken op foto bewerk programma's, kom je al snel bij programma's die van zichzelf een copyright op je foto zetten. Of programma's die je gewoon helemaal niet bevallen, dan wil je iets anders. Ik gebruik door te tijd veel verschillende foto bewerk programma's, ten eerste Fotor. Dat is geen website. Dat is alleen voor op de Mac, van Apple, het is een app. Daar zet ik de copyright op mijn foto's en ik licht ze daarmee op. Maar daar hebben de meeste van jullie natuurlijk niks aan!

Okey, dit is natuurlijk wel een soort 'geheimpje' die bloggers hebben, maar HEY! Die programma's zijn voor iedereen en als je ze deelt krijgt iedereen mooie foto's. Ik gebruik voor mijn foto's PicMonkey. Daar zet ik vaak zo'n vierkantje op. 

& Copyright
Copyright? Alweer? Nope, dit is een andere soort. Wanneer je net begint met bloggen heb je niet altijd een copyright nodig. Waarom? Omdat niet iedereen je foto's steelt. Als je naar de hand steeds meer volgers krijgt kan je de copyright er wel op gaan zetten, want dan kunnen ze gemakkelijk een foto namaken.


De camera

& Met je telefoon?
Het heeft natuurlijk geen zin, als je allemaal goede programma's hebt, om hele onscherpe foto's te gaan bewerken. Wat ik zou doen, is beginnen met foto's maken met je telefoon. Dat doen een aantal bloggers die ik ken en dat zijn gewoon prima foto's. Zorg wel dat je ze op de goede manier op je computer zet, anders kunnen ze nog steeds erg lelijk worden! 

& Mijn telefoon werkt niet, wat dan?
Als je een slechte camera op je telefoon hebt, en je wilt graag hele mooie foto's, is het moeilijk om die te krijgen. Je kan gaan sparen voor een camera die je heel erg leuk lijkt. Maar voordat je dat doet, kan je natuurlijk ook aan je ouders vragen of je de camera van hen mag lenen, om te proberen. Of je kan een oude camera gebruiken, als je ouders die zouden hebben. 


Wow, dat waren al mijn tips alweer voor goede foto's! Een hele waslijst. Ik ben meestal erg trots op mijn foto's, behalve als ik ze niet mooi licht kan krijgen. Dat vind ik echt vervelend. Maarja, ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben gehad, want ik ben er erg benieuwd naar of jullie misschien nog goede tips hebben. 

Hoe maak jij meestal je foto's? Heb je wat aan de tips gehad? 

Liefs,
Maaike






© Sjabloon NiceNailss 2014