Blogging' Tips #2



Heel vaak krijg ik de vraag; hoe kom je aan zoveel volgers?'. Of in een interview; wat is je tip als beginnende blogger?'. Aangezien ik die vragen best vaak krijg, leek het me leuk om daar eens een artikel over te maken. Ik blog al meer dan een jaar, dus ik wil best mijn ervaring met jullie delen. Ook al ben ik ook nog niet ontzettend goed, maar ik doe mijn best. Dus, ik deel met jullie mijn 'blogging tips'. Veel plezier!



Layout
Het belangrijkste van je blog, is deels ook wel je layout. Je kunt wel heel erg goede artikelen schrijven, die mensen graag willen lezen. Maar wie komt er nu op een blog die je er helemaal niet mooi uit vind zien? Of die helemaal niet naar jou smaak is? Het gaat erom dat de layout de lezers aan spreekt. Wanneer je op een blog komt met een kinderachtige layout zul je al snel denken dat deze blog helemaal geen goede artikelen heeft. Wanneer je layout er professioneler uit gaat zien, krijgen mensen sneller vertrouwen in je blog en wordt je misschien ook wel sneller door bedrijven benaderd. 

Het is lastig om dé layout te vinden die bij jou, en bij je blog (lezers) past. Niet iedereen is even goed in het bedenken en uitvoeren van een idee voor je layout. Ten eerste is de header belangrijk. Mensen storen zich al snel aan een header die bijvoorbeeld niet scherp is. Zoiets had ik ook toen mijn header eerst niet scherp was. 
Als je nu echt helemaal niet goed bent in van alles wat hiermee te maken heeft, kan je ook altijd andere bloggers vragen waarvan jij vind dat ze een hele mooie layout hebben. Dat heb ik ook wel eens gedaan, en nu heb ik een heel ander sjabloon op mijn blog dan andere 'blogger' bloggers. Helaas betekend dat wel dat je je layout alleen in HTML kan bewerken, maar daar kan je ook altijd nog anderen voor vragen. 



Foto's
De foto's op je blog zijn ook heel erg belangrijk. Hoe witter, strakker je layout is hoe meer je foto's eruit springen. Dat zie je ook op mijn blog, mijn foto's zijn heel opvallend in verhouding tot de rest van de layout. 



Natuurlijk is het ook van belang dat je scherpe foto's hebt. Lezers vinden het fijn om scherpe en niet al te donkere foto's te hebben. Ze moeten duidelijk zijn en ook wat aan het artikel toevoegen. Het is daarom ook mooi om geen randje om je foto's heen te doen, dat vind ik persoonlijk niet heel erg mooi. Je header behoort ook tot 'foto's', want die moet ook scherp en duidelijk zijn!

Blogposts
Elke blogger heeft wel zijn of haar zwakke punten en die wil je zo min mogelijk laten merken in je blog. Als je heel slecht in Nederlands bent kan je bijvoorbeeld mensen vragen om te helpen met je fouten. Dat heb ik nog nooit gedaan, omdat ik er niet heel vaak opmerkingen over heb gekregen en ook niet het idee heb dat ik er heel erg veel maak. 

Jij zou het ook niet fijn vinden om een blogpost te lezen die vol staat met spellings-fouten. Iedereen maakt ze, maar je kan ze het beste proberen zo veel mogelijk te voorkomen. Meer tips over de spelling kan ik je niet geven. 

Behalve de spelling is de opbouw van je zinnen ook heel belangrijk. Ik ben er eerlijk in dat mijn opbouw van mijn zinnen soms een beetje krom is, maarja. Je kan het beste niet te langen zinnen gebruiken. Zoals je dat leert bij Nederlands moet je dat proberen toe te passen op je blog. 



Origineel zijn
Tja, die blogger neemt alles over van de anderen. Waarom zou ik 'm dan nog volgen als er toch niets nieuws op online komt?'. Mensen gaan geen blog volgen waar je een kopie kunt vinden van alle blogpost die al gemaakt zijn. Hoe origineler je bent hoe meer volgers je krijgt, mensen zijn nieuwsgierig naar de laatste nieuwtjes en tips. 

Het is niet altijd even makkelijk om inspiratie te hebben, want dat heb ik ook niet altijd. Op dit moment dat ik deze post schrijf, heb ik ook geen idee waar ik een filmpje over zou moeten maken of wat voor blogpost ik kan gaan schrijven. Naja, behalve deze dan. Hoe dan ook, blijf origineel. Het is niet leuk voor degene waar de blogpost vandaan komt om die te kopiëren. Als je dat doet, doe dat dan in overleg. Dat geld natuurlijk ook zo met de foto's!



Bestuur systeem op je blog
Over het algemeen zijn lezers vrij lui, en willen ze niet al te veel moeite doen om bij een post die ze speciaal zoeken te komen. Je blog moet overzichtelijk zijn en je moet kunnen zien waar je heen gaat als je op dit en dat klikt. Gewoon een gebruiksvriendelijke blog zoals een 'blog archief'. Dan kunnen bedrijven bijvoorbeeld ook gelijk je ervaringen zien. 



Doorklikken 
Je wilt lezers zo lang mogelijk op je blog houden, zorg dus dat ze wat te doen hebben als je blogpost is uitgelezen. Je kan in je zijbalk bijvoorbeeld een gadget plaatsen waar de populairste posts op staan of een afbeelding met een linkje naar een blogpost. Zoiets heb ik ook wel eens gehad. Er stond toen; 'Benieuwd wat ik s'ochtends allemaal doe? KLIK HIER'. Zo klikken mensen sneller op je foto omdat je ze nieuwsgierig maakt. Je krijgt dan een blijvende bezoeker, pageviews en een grotere blog!

Regelmaat in je blog
'Ohja, die blogger zet blogpost online, dat is echt niet goed gedoseerd'. Als blogger moet je erop letten dat je je blogposts doseert. Als heb je er in een dag 5 geschreven, moet je ze niet allemaal tegelijk online zetten. Je moet het doseren, hoe graag je ze ook online wilt. Lezers gaan niet in een keer 5 blogposts lezen. Elke ochtend één blogpost online is helemaal top. Het is knap als je elke dag er een online kan zetten en dat in combinatie met je school/andere hobby. Daar mag je best trots op zijn!



Meer reacties
Maar Maaike, ik doe super mijn best en ik krijg geen reacties?'. Ja, met dat probleem zit ik ook wel eens. Het reacties krijgen is een lastig klusje. Je hebt net de goede lezers nodig die de comments plaatsen en de rest volgt dan wel. Maar hoe kom je daar aan?

Daar kan ik jullie ook niet niet heel veel tips over geven. Aangezien ik momenteel niet heel veel reacties heb, kan ik niet zeggen; dit en dit moet je doen om dat te krijgen. Zelf zou ik ook heel graag meer reacties willen, maar ik heb geen idee waar dat aan ligt. Ik zie bloggers die het even lang als mij doen en ook gelijksoortige artikelen online zetten. Die krijgen dan bijvoorbeeld 7+ reacties per artikel. Dat zou ik ook graag willen, maarja, dat kan je niet zomaar krijgen. 

Doorzetten
Verwacht niet dat als je een week aan het bloggen bent gelijk half Nederland voor de deur staat. Je blog heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen en te zorgen dat hij helemaal klaar is voor de bezoekers. Na een maand of iets langer zal je wel reacties gaan krijgen en meer bezoekers. Je zal niet in één keer gelijk 100 pageviews per dag hebben. 



Statistieken bijhouden
Als blogger wil je natuurlijk weten wie jou blog allemaal bezoeken en hoe vaak. Ik ken twee gebruiksvriendelijke statistieken programma's; Google Analytics of Statcounter. Statcounter is wat ik gebruik en die bevalt prima. Je kunt daar zien hoeveel pageviews je hebt, unieke bezoekers en 'returning bezoekers' (bezoekers die terug komen). Dit zal niet altijd gelijk lopen met de stastieken van je blog, op blogger of wordpress. 
Google Analytics heb ik ook wel eens gebruikt, maar dat vind ik geen fijn programma. Het werkte bij mij niet en ik kon me niet goed vinden in de dingen die je allemaal kunt checken met dat programma. 



Contact met bedrijven
Bloggers zijn promotors voor producten en kunnen daarmee een bedrijf/webshop groter maken. Ik zal je een tip geven; het is niet eerlijk een blog te starten, een paar blogpost online te zetten, bedrijven te mailen, spullen krijgen en je blog verwijderen. Dat moet je niet doen! 
Wanneer je al meer dan een paar maanden blogt heb je het ook wel verdiend om een voordeel uit het bloggen te halen. Je kan je aanmelden voor PR Bureau's of je kan webshops mailen. Maar dit moet je ook met mate doen. Je kan niet een week achter elkaar alleen maar unboxings op je blog zetten. Dat is niet leuk en komt ook niet leuk over. 

Op een gegeven moment wordt je ook benaderd voor samenwerkingen door bedrijven. Maar als je blog nou al echt groot is en een bedrijf wilt je een slecht product laten promoten, wat moet je doen? Als je al zeker weet dat het product niet goed is kan je het beste wijgeren, maar hoe vaak komt dat nou voor? 

En dit waren al mijn tips aan jullie voor het bloggen. Ik raad je aan dat wanneer je net begint met bloggen, gewoon blijven doorzetten. Dat heb ik ook gedaan en doe ik nog steeds, je wordt vanzelf groter en de volgers komen wel. Veel succes allemaal met bloggen, ik hoop dat jullie hier wat aan hadden!

Heb jij nog tips voor bloggen? Zet ze in de comments, dan leren we wat van elkaar!

Love, Maaike






© Sjabloon NiceNailss 2014